Jak wybrać odpowiedni rower i nie przepłacić?

Zakup odpowiedniego roweru nie jest dziś sprawą najłatwiejszą, bo choć rynek obfituje w wiele różnych modeli przygotowanych z myślą o konkretnym stylu jazdy, tak duży wybór może okazać się niezwykle przytłaczający. Szczególnie trudnym elementem decyzji może okazać się cena roweru – wśród naszych czytelników z pewnością znajdą się tacy, którzy najchętniej zapłacili by za rower możliwie najmniej jak i ci, według których rower droższy to rower lepszy. Jak jest w rzeczywistości? Jak wybrać odpowiedni jednoślad, by cieszyć się komfortem jazdy i nie przepłacić?

Ile warto wydać na zakup roweru?

Zależnie od Twoich potrzeb, oczekiwań, zasobności portfela i przede wszystkim stylu jazdy, cena roweru może okazać się kluczowym, lub mało istotnym elementem decyzji zakupowej. Zupełnie inaczej podejdzie do zakupów osoba, która chce szlifować swoje wyniki na szosie czy w MTB, a inaczej ktoś, kto korzysta z jednośladu wyłącznie na dojazdy do pracy czy weekendowe wypady za miasto. W naszej opinii druga kategoria rowerzystów może pozwolić sobie na oszczędności na pewnych elementach – dobra jakość dla niewymagającego rowerzysty z powodzeniem znajdzie się nawet wśród rowerów crossowych, trekkingowych czy miejskich do 1000 zł.

Schody w postaci poszukiwania równowagi pomiędzy rozsądną ceną, a przyzwoitą jakością zaczynają się w momencie, gdy szukasz roweru sportowego czy wyczynowego. Od zastosowanych komponentów, wagi ramy, czy serii przerzutek zależały będą Twoje wyniki, ale też łatwość w utrzymaniu, konserwacji i naprawianiu samego roweru po sezonie. Przykładowo, dla rowerów MTB często kilka tysięcy złotych to absolutnie minimum, jeśli chcesz liczyć na rower na dłużej, niż jeden sezon. Zapoznanie się z tym co jest dostępne na rynku i co polecają specjaliści oraz zestawienie zdobytej wiedzy z planowanym budżetem to pierwszy krok do oceny, czy kupno danego roweru faktycznie się opłaca.

Na co zwrócić uwagę, kupując rower?

Podobnie jak w przypadku ceny roweru, odpowiedź nie jest tu jednoznaczna – wszystko zależy od tego, za jakim rowerem się rozglądasz, do czego będzie Ci służył i jak często zamierzasz z niego korzystać. To trochę tak, jak z samochodami – cena nie zawsze idzie w parze z jakością, a niektóre gadżety, choć podbijają cenę i prestiż roweru, nie są niezbędne do poruszania się po mieście czy weekendowych wycieczek. Znacznie więcej zapłacimy więc za rower specjalistyczny, do jazdy szosowej, gdzie uwagę zwraca się na wagę ramy czy płynność zmiany biegów, niż za rower uniwersalny, którym pojedziemy zarówno po mieście, jak i nieubitej trasie.

Na cenę roweru wpływa właściwie każdy jego element. Jeśli szukamy więc roweru na co dzień, za który nie przepłacimy, możemy pójść na kompromis i wybrać nieco cięższą ramę i zamknąć się w przedziale do 1500 zł. Im lżejszy materiał ramy, widelców i amortyzatorów, tym wyższa cena roweru – przydatne w jeździe na czas, nie koniecznie do pracy czy na wycieczki. Ważne są tu też hamulce – współcześnie nawet dobre hamulce szczękowe zadziałają skutecznie przy codziennym użytkowaniu roweru, a nie dodadzą kilkuset złotych ekstra do ceny roweru jak ma to miejsce w przypadku hamulców tarczowych. Warto zdać sobie sprawę, że droższy rower nie zrobi z nikogo lepszego rowerzysty i nie poprawi formy – realistyczne spojrzenie na nasze rowerowe potrzeby pozwala doskonale ocenić, czy kupno droższego roweru ma sens, czy nie. Należy jedynie pamiętać, że przy codziennym użytkowaniu nieco droższy rower z lepszymi częściami będzie wymagał mniej pracy przy konserwacji, niż tani rower z marketu.

dobry_rower

Dobry i tani rower? To możliwe

Jeśli płacimy w rowerze za jakość, a nie markę, przepłacenie na jakimkolwiek modelu dostępnym na rynku jest właściwie niemożliwe. Nie każdy jest jednak gotowy wydać kilka tysięcy na jednoślad, szczególnie na początku swojej przygody z jazdą na rowerze, niezależnie od wybranego stylu. W ofercie PmBike znalazło się więc miejsce dla wielu rowerów, które pomimo swojej niskiej ceny, nie należą do najgorszych i z powodzeniem sprawdzą się jako wysokiej jakości rower na codzienne przejażdżki i pierwsze treningi wysiłkowe. O jakich modelach mowa? KROSS HEXAGON 1.0 2019 (1249 zł), KROSS Lea 1.0 2019 (1249 zł), KROSS Trans 1.0 2019 (1249 zł), KROSS Evado 1.0 2019 (1249 zł), miejski LE GRAND LILLE 6 2017 (1439 zł), CUBE ACCESS WS 2018 (1673 zł), CUBE AIM PRO 2018 (1835 zł). Wszystkie te rowery łączy jedno – użyte komponenty, choć najniższej klasy, pochodzą od producentów którym można zaufać i którzy nawet w najtańszych elementach starają się zachować najwyższą możliwą jakość i wytrzymałość, a ta przekłada się na jakość całego roweru. Dobry rower nie musi być drogi!