Coraz częściej możemy usłyszeć o regeneracji baterii. Biorąc pod uwagę względy ekologiczne oraz oszczędność pieniędzy, warto się zainteresować takimi usługami.
Jednak pojawiają się pytania: czy każde baterie można poddać regeneracji? Na czym polega ten proces i gdzie można go wykonać?
Jak działają baterie w rowerach elektrycznych?
Baterie kwasowo-ołowiowe są używane do przechowywania energii elektrycznej. Są one stosowane w przemyśle motoryzacyjnym i kolejowym, a także w sieciach i instalacjach wymagających natychmiastowego dostępu do energii elektrycznej w przypadku awarii zasilania, takich jak telekomunikacja, szpitale i banki. Baterie znajdują się także w sercu systemów produkcji energii elektrycznej, chociażby w elektrowniach słonecznych, wiatrowych czy mieszanych, ponieważ przechowują i redystrybuują elektryczność w dzień i w nocy.
Jeżeli chcemy zrozumieć jak regeneruje się baterie, musimy zrozumieć ich sposób działania. Każda bateria, niezależnie od wielkości, to akumulator. Gdy jest on rozładowany obydwie elektrody są zasiarczone. Tlen z elektrody dodatniej miesza się z jonami H + w roztworze, tworząc wodę, podczas gdy jony siarczkowe łączą się z ołowiem z elektrod tworząc siarczan ołowiu. Po całkowitym rozładowaniu akumulatora elektrolit będzie składał się wyłącznie z wody destylowanej, a płytki zostaną zasiarczone.
Po naładowaniu baterii obie polaryzacje są odsiarczane i elektrolit jest odtwarzany. Płytka dodatnia utlenia się w najwyższym stopniu poprzez tworzenie PbO2, a jony siarczkowe są uwalniane. Elektrody są rekonstytuowane chemicznie i odzyskiwana jest kwasowość elektrolitu.
Po naładowaniu akumulator kwasowo-ołowiowy składa się z płytek gąbczastego ołowiu i kwasu siarkowego. Po rozładowaniu płytki są przekształcane w siarczan ołowiu w postaci amorficznej i w słaby kwas siarkowy. Ładowanie akumulatora kwasowo-ołowiowego polega na ponownym przetworzeniu ogniw.
Co to jest zasiarczona bateria?
W stanie amorficznym siarczan ołowiu krystalizuje się z czasem i osadza się na płytkach akumulatora. Po wykrystalizowaniu nie można go już przekształcić w kwas siarkowy po naładowaniu akumulatora. Tradycyjna ładowarka nie będzie w stanie naładować zasiarczonego akumulatora. Proces prowadzący do zasiarczenia akumulatora może być niezwykle szybki, na przykład z powodu tworzenia się kryształów po 36 godzinach na rozładowanej baterii rozruchowej. Jednak w dobrze utrzymanym akumulatorze kwasowo-ołowiowym amorficzny siarczan ołowiu krystalizuje znacznie wolniej (od 5 do 10 lat w zależności od modelu i zastosowania).
Jak podają specjaliści utlenianie płyt ołowianych jest również elementem wyjaśniającym zjawisko degradacji pojemności baterii. Oczywiście chodzi o wiek baterii, a także chroniczny brak elektrolitu. Dlatego nie jest możliwe zregenerowanie utlenionej baterii i po około piętnastu lub dwudziestu latach dobrze utrzymany akumulator osiąga kres swojej żywotności.
Regeneracja baterii
Regeneracja baterii to proces, który polega na wysyłaniu impulsów elektrycznych o dużej mocy, które rozkładają warstwę krystaliczną utworzoną przez amorficzny siarczan ołowiu. Tradycyjna ładowarka nie pozwala na ten proces i tylko specjalnie zaprojektowane urządzenie daje satysfakcjonujące wyniki. Regeneracji baterii mogą więc dokonać tylko specjalistyczne zakłady. Możemy je spotkać jednak coraz częściej, nawet w centrach handlowych.
Pod koniec procesu regeneracji siarczan ołowiu z procesu elektrolizy przekształca się z powrotem w kwas siarkowy i płytki rekonstytuuje się. Bateria powraca do pierwotnego stanu.
W przypadku akumulatora samochodowego odtworzenie akumulatora trwa około 24 godzin. W przypadku dużych baterii przemysłowych zajmuje to więcej czasu (od 2 do 4 dni). Niezależnie od rozmiaru akumulatora, proces regeneracji akumulatora nadaje mu nowe życie.