Rowery enduro – czy warto dać im szansę?

Jazda na rowerze dostarcza wiele przyjemności. Typów rowerów jest wiele, każdy może znaleźć sprzęt, który będzie najlepiej pasował. Wybierając konkretny model warto dokładnie to przeanalizować. Jeżeli rower ma nam służyć jedynie do poruszania się po mieście i to nie na długie wyjazdy, najlepszy będzie typ miejski. Jeżeli lubimy długie rajdy po asfaltowych drogach to oczywiście najlepszy będzie typ szosowy. Rower trekkingowy to z kolei sprzęt dla ludzi lubiących wyjazdy w zróżnicowany teren, również bezdroża. Jest to jedna z kategorii rowerów górskich.

Cała grupa pojazdów MTB dzieli się na pomniejsze kategorie. Jednym z typów są rowery enduro. Dla kogo są przeznaczone?

Czym właściwie jest rowerowe enduro?

Szukając informacji na temat enduro, można natrafić na różne definicje. Oczywiście, zagadnienie nierozerwalnie łączy się z rodzajem roweru. Najprostsze wyjaśnienie głosi, że enduro to przede wszystkim jazda po górach. Szukanie nowych, nieprzetartych jeszcze szlaków, jazda terenowa. To też częściowo wyścigi czy to w zawodach czy w gronie przyjaciół. Dlatego też rower enduro charakteryzuje się olbrzymią wytrzymałością. Dostosowany jest do znoszenia dużych obciążeń. Kolejną cechą takiego roweru jest pewien stopień uniwersalności. Najważniejsze jest by sprawdzał się na stromych zjazdach, nie niszczył się zbyt szybko. Jednakże różni się od typowego roweru do zjazdów. Sprzęt enduro pozwala także na podjazdy bez konieczności wkładania olbrzymiego wysiłku.

Tak, więc enduro przeznaczone jest dla fanów jazdy po górach. Pozwala na odbywania naprawdę długich wyjazdów. W czasie jazdy mamy możliwość pokonywania stromych podjazdów, możemy jeździć w każdym kierunku. Ponadto ten sprzęt doskonale zachowuje się podczas zjazdów. Wytrzymuje duże przeciążenia, sprawdza się w ciężkim terenie.

Charakterystyka roweru

Wiemy już, dla kogo są rowery enduro. Teraz warto przyjrzeć się bliżej samym rowerom. Czym konkretni się charakteryzują?

Rama roweru enduro jest bardzo ważna. Jej parametry podawane są w kilku punktach. Kont miedzy amortyzatorem a ziemią wynosi około 65 stopni. Kont umieszczenia rury podsiodłowej to obecnie około 74-75 stopni. W takim rowerze ważna są też długości samej rury podsiodłowej, długość górnej rury oraz jej odległość od ziemi. W porównaniu z innymi typami rowerów górskich, te odległości są mniejsze. Jeżeli sami nie do końca interesujemy się wymiarami, warto poprosić o poradę sprzedawcę. Skok w rowerach enduro to najczęściej 160 mm.

Rower enduro Kross

Powyżej rower enduro marki Kross. Do kupienie w Królestwie Rowerów za nieco ponad 8700 złotych. Szczegóły dotyczące jego podzespołów sprawdzicie tutaj: http://www.krolestworowerow.pl/rowery-enduro

Waga tego typu rowerów to około 14-15 kg. Dzięki temu są stabilne podczas długich zjazdów i równocześnie nie przysparzają problemów podczas zwykłej jazdy terenowej.

Kolejna kwestia to koła. Występują w standardowych rozmiarach 26, 27, 5 oraz 29 cali. Opony do tychże kół są szerokie i wytrzymałe, dostosowane do ciężkiego terenu.

Trzeba dobrze wybrać

Zagadnienie rowerowego enduro łączy się ze samym sprzętem. Tego typu jazda odbywa się w górach, tam gdzie nie ma utartych ścieżek i występują liczne zjazdy. Dlatego taka forma aktywności przeznaczona jest dla entuzjastów ciężkich warunków, kamieni, wystających korzeni. Musimy lubić całodniowe górski eskapady w poszukiwaniu nowych ścieżek.

Sprzęt do enduro musi być wytrzymały i na tyle uniwersalny by nie męczył na podjazdach i dobrze sprawował się na stromych zjazdach. Rowery ważą około 15 kilogramów. Posiadają szerokie opony i charakterystyczną geometrię ramy.