Typy rowerów górskich i wyczynowych

Rower ATB

Ten typ roweru można określić mianem rekreacyjnego. Charakteryzuje się on bardzo prostą budową oraz brakiem dodatkowych ulepszeń oraz przystępną ceną. W swej konstrukcji przypomina on rower górski lub też trekkingowy. Wykonany jest z bardzo tanich elementów co zazwyczaj skutkuje jego nieco większą wagą oraz mniejszą wytrzymałością w trudniejszych warunkach. Rower ATB na ogół wyposażony jest w takie elementy jak błotnik, osłonka na łańcuch, bagażnik oraz konieczne lampy. Rower ATB świetnie spisuje się w trakcie rodzinnych wypadów do parku lub poza miasto.

Rower MTB

Są to tak zwane górale, czyli najpopularniejsze obecnie rowery. Posiadają specjalnie wzmacniane ramy, nieco mniejszy promień obręczy kół oraz szersze opony. Świetnie się spisują w terenie – na wertepach, leśnych i polnych szlakach i bezdrożach, w piasku oraz na niestabilnym gruncie. Z uwagi na różnorodność zastosowań można je również podzielić na kilka dodatkowych podgrup.

Rower downhillowy

Mówiąc najprościej, jest to rower zjazdowy. Budowa i geometria ramy zdecydowanie utrudnia jazdę pod górę oraz na płaskim terenie. Jego możliwości są uwidocznione dopiero podczas zjazdu. Rower zjazdowy jest amortyzowany z przodu oraz z tyłu, zawieszenie jest wyposażone w bardzo duży skok, powyżej 150 mm, kierownica jest bardzo gięta, posiada mniej przełożeń, jest zdecydowanie solidniejszy i znacznie cięższy od tradycyjnego roweru górskiego. Jego przeciętna masa wynosi 16-18 kg, a typowe rowery do DH często dochodzą do wagi 20 kg. Na takim rowerze rozgrywa się konkurencje sportową – zjazd po stromym stoku, gdzie osiąga się szaloną prędkość do 100 km/h.

Rower do dual-slalomu

Rower znajdujący się gdzieś pomiędzy rowerem zjazdowym i klasycznym, który nie jest tak bardzo ciężki jak tradycyjny rower zjazdowy, zwykle nie jest wyposażony w tylne zawieszenie i daje się nim również jechać na płaskim terenie. SD służy do rozgrywania konkurencji, która polega na równoległym zjeździe dwóch konkurencyjnych ze sobą osób po wąskich i ścieżkach, bogatych w urozmaicone wybicia i lądowania.

Rower freerideowy

To rower o określonym celu, do zadań specjalnych. Przeznaczony przede wszystkim do jazdy po lasach pełnych przeszkód z drewna, mowa tutaj o różnego rodzaju mostach, skoczniach oraz równoważniach. Główną cechą charakterystyczna dla Freeride’u są tak zwane „dropy”, czyli bardzo wysokie uskoki z klifów, na pochyłe powierzchnie lądowania.

Rower enduro

Rower zaprojektowany z myślą o jeździe w górach. W swojej konstrukcji zawiera elementy roweru typu DH oraz XC. Jego waga wynosi 12-16 kg, skok zawieszenia około 140 mm. Rower cechuje się solidną konstrukcją pozwalającą na jazdę pod górę, jednak największą radość można poczuć dopiero na zjazdach. Rowery te trudno zakwalifikować do innej kategorii niż górskie, ale każdy zaawansowany rowerzysta wie, że z górami enduro za wiele nie ma wspólnego.

Rower trialowy

Rower ten cechuje się bardzo oryginalną budową oraz niską ramą, praktycznie nie da się na nim normalnie poruszać na dłuższych dystansach. Prawdziwe rowery do trialu nie są wyposażone w siodła. Rower trialowy wykorzystywany jest do robienia licznych trików. Głównym celem tego roweru jest wykonywanie jak najwyższych skoków przy zachowaniu pełnej równowagi przez jak najdłuższy okres czasu.