Bike MTB

Portal dla fanów rowerów górskich

Rower elektryczny

Rowery elektryczne w Polsce

Rowery elektryczne w Polsce

Jak można zaobserwować, Polacy coraz częściej przesiadają się z tradycyjnych rowerów na elektryczne. Trend ten zauważalny jest w przypadku rowerów miejskich oraz górskich. W tym pierwszym przypadku użytkownicy wykorzystują je m.in. w drodze do pracy – napęd elektryczny nie wymaga od nas dużego zużycia energii, dzięki czemu rowerzyści mogę dojechać do miejsca pracy w pełni wypoczęci.  W przypadku rowerów górskich napęd elektryczny jest bardzo dobrym wparciem dla rowerzysty w trakcie pokonywania stromych podjazdów oraz przemieszczaniu się po nierównym terenie.

Sklepy z rowerami coraz częściej poszerzają swój asortyment o rowery elektryczne – jest to odpowiedź na zwiększającą się na rynku konkurencję oraz duże zainteresowanie Polaków tymi modelami.  Sprzedawcy chcą trafić do szerokiego grona klientów oraz oferować produkty dostosowane do ich potrzeb. Jednym z takich sklepów jest PM Bike – firma jako jedna z pierwszych wprowadziła do swojej oferty rowery elektryczne, a obecnie zajmuje się sprzedażą produktów renomowanych marek, takich jak Trek oraz Haibike.

Regulacje prawne w Polsce dot. rowerów elektrycznych

Do 2011 roku poruszanie się na terenie naszego kraju za pomocą rowerów elektrycznych było bardzo utrudnione – wynikało to z ówczesnych przepisów prawnych, które kwalifikowały je jak pojazdy. Jednocześnie rowery z napędem elektrycznym spełniały wymogi zawarte w prawnej definicji roweru. Ustawa nie przewidywała jednak montażu silnika w jakiejkolwiek postaci.

Przełom nastąpił z wejściem w życie nowelizacji „Prawa o ruchu drogowym” , co nastąpiło na początku kwietnia 2011 roku – nowe przepisy uwzględniały możliwości zamontowania w rowerze dodatkowego napędu w postaci silnika elektrycznego, po warunkiem spełnienia następujących kryteriów:

– maksymalna szerokość roweru 0,9 metra

–  napięcie prądu w silniku nie większe niż 48 V

– maksymalna moc silnika nie większa niż 250 W

– zastosowanie systemu wyłączania silnika elektrycznego po osiągnięciu prędkości 25 km/h

Ostatni z przepisów nie jest rygorystycznie przestrzegany w polskich realiach – wynika to z faktu, iż ciężko skonstruować aż tak precyzyjną technologię, która pozwoli na spełnienie wyżej wymienionych wymogów. Wiązałby się to również z podwyższeniem cen rowerów elektrycznych, która na dzień dzisiejszych i tak są stosunkowo drogie.

Diamant Rower Elektryczny
Na zdjęciu rower elektryczny marki Diamant (model Elan). Dostępny w sklepie: http://www.pmbike.pl/rowery-elektryczne

Gdzie w Polsce jeździ się rowerami elektrycznymi?

Przede wszystkim na rowerach elektrycznych poruszają się mieszkańcy dużych miast, dla których jest to dobra alternatywa dla komunikacji miejskiej oraz samochodu. Praktycznie wszystkie polskie miasta mają duży problem z natężeniem ruchu oraz korkami ulicznymi – rowery elektryczne pozwalają na szybkie przemieszczanie się oraz omijanie korków. Rowery elektryczne wykorzystywane są również w jeździe górskiej, gdzie dodatkowy napęd pozwala na łatwiejsze oraz szybsze pokonywanie tras.

Udostępnij

O autorze